Κομποστοποίηση από τη ΣΤ΄ταξη

Στο πλαίσιο  του  περιβαλλοντικό προγράμματος Εrasmus : “Be Friend With Nature”  η ΣΤ΄ τάξη πραγματοποίησε  μια περιβαλλοντική δράση εντός του χώρου του σχολείου μας, που αφορούσε τη διαδικασία της κομποστοποίησης.  Μετη βοήθεια του εκπαιδευτικού της Πληροφορικής Ιωάννη Σουλτάτου και των δασκάλων των τάξεων Μουρούνα Ειρήνης και Κατολέων Στέλλας, οι μαθητές γνώρισαν τα μυστικά και τη διαδικασία της κομποστοποίησης.   Αρχικά προβλήθηκαν σε κάθε τμήμα ξεχωριστά δύο βίντεο,  ως μια εισήγηση στο θέμα  κι έγινε διαθεματική προσέγγιση και με το μάθημα των αγγλικών.

Το πρώτο βίντεο με τίτλο “Composting for kids” μας έδειξε το παράδειγμα ενός νηπιαγωγείου στο οποίο στέλνουν όλα τα οργανικά κατάλοιπα σε ειδικούς κάδους, οι οποίοι χρησιμοποιούνται για την παραγωγή κομπόστ. Επεξηγήθηκε ότι στο συγκεκριμένο βίντεο μιλάμε για κομποστοποίηση βιομηχανικής κλίμακας η οποία μας δίνει τη δυνατότητα να βάλουμε περισσότερα είδη οργανικών καταλοίπων από ότι σε ένα οικιακό ή σχολικό κομπόστ. Έτσι για το δικό μας σχολικό κομπόστ μιλήσαμε για τα είδη που επιτρέπονται ή όχι (για παράδειγμα να μην βάζουμε κατάλοιπα μαγειρεμένου φαγητού). Το δεύτερο βίντεο με τίτλο “How compost is made” μας ταξίδεψε στο εσωτερικό ενός κάδου κομπόστ (πανομοιότυπο με  εκείνον που έφερε ο Δήμος Χίου στο σχολείο μας) ώστε να καταλάβουμε τι οργανισμοί ζουν εκεί μέσα, ποια είναι τα στάδια της κομποστοποίησης και πως διασφαλίζουμε τη βιωσιμότητα αυτού μικρού βιοτόπου.

Σημασία δόθηκε α)στην ισορροπία πράσινων/αζωτούχων και καφέ/ανθρακούχων οργανικών καταλοίπων, β) στη συνεχή εξασφάλιση ενός επιθυμητού επιπέδου υγρασίας και οξυγόνου μέσα στον κάδο μέσω του ποτίσματος και του ανακατέματος με το ειδικό αναδευτήρα γ) στη σημασία του τεμαχισμού των καταλοίπων που ρίχνουμε στο κομπόστ). Μέτα την εισήγηση και αφού όλοι είχαν πλέον μια ιδέα σχετικά με το τι είναι το κομπόστ αφιερώσαμε μια ώρα στην αυλή και για τα δύο τμήματα για να δούμε διάφορα υλικά και κατάλοιπα της καθημερινότητας μας που θα μπορούσαν ή όχι να μπουν στους κάδους. Οι μαθητές είχαν φέρει κι αυτοί κάμποσα οργανικά κατάλοιπα και τα τοποθέτησαν είτε αυτούσια είτε τεμαχισμένα στους μικρούς ατομικούς κάδους της τάξης τους (σημασία δόθηκε σε υλικά που μολύνουν το περιβάλλον όπως πλαστικό ή υγρά μαντηλάκια ώστε να ευαισθητοποιηθούμε στη μείωση της χρήσης τους αλλά και σε οργανικά κατάλοιπα που πρέπει να τα βάζουμε σε μικρές ποσότητες σε έναν οικιακό κάδο γιατί επηρεάζουν τη ζωή των μικροοργανισμών (όπως για παράδειγμα τα εσπεριδοειδή που αυξάνουν πολύ την οξύτητα του μίγματος ). Τέλος παρουσιάστηκε ο τρόπος περισυλλογής και εναπόθεσης των υλικών αυτών από τους μικρούς κάδους/κουβαδάκια της κάθε τάξης  στον κομποστοποιητή, προσθέτοντας νερό και αναδεύοντας ώστε να αρχίσει η κομποστοποίηση των υλικών.

 Οι μαθητές έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον σε όλη τη διαδικασία και συμφώνησαν να αναλάβουν την κομποστοποίηση του σχολείου για όλη τη σχολική χρονιά έτσι ώστε να πάρουμε και πλούσιο οργανικό χώμα για το θερμοκήπιο του σχολείου. Μακροπρόθεσμος σκοπός μας η καλλιέργεια της ανακύκλωσης, της αειφορίας και της αυτάρκειας στα παιδιά μέσω μεθόδων προστασίας του περιβάλλοντος και η δημιουργία αυριανών πολιτών που έχουν ως γνώμονα την προστασία του πλανήτη στην πορεία της ζωής τους. Βραχυπρόθεσμος σκοπός μας είναι να αρχίσουν να κάνουν κομποστοποίηση και στο σπίτι.


Comments are closed.